Hoe COVID-19 alle sectoren dwong om bij te sturen: retail
Winkels moesten de deuren sluiten en het woord ‘funshoppen’ werd geboren, helaas alleen om aan te geven dat winkelen alleen nog individueel kan én met beperkingen tot bijvoorbeeld 30 minuten per bezoeker. COVID-19 schudde ook de retailsector door mekaar. Creativiteit was geboden om niet door de grote onlinestores te worden opgeslorpt en heel wat lokale winkeliers én ketens kwamen met creatieve ideeën om hun zaken alsnog draaiend te houden. LG stond heel wat winkels bij met het coronaproof maken van hun filialen én offline shoppen zo attractief mogelijk te houden.
De koerierdiensten draaiden overuren door de vele online bestellingen terwijl de winkeldeuren in commerciële centra hermetisch afgesloten bleven. De meeste retailers konden niet anders dan hun heil online zoeken en openden een webshop. Toch is een webshop niet voor elke productcategorie de beste oplossing en hebben heel wat consumenten hun producten toch graag even in handen vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Denk maar aan de wachtrijen in doe-het-zelf zaken of gewoon bij de bakker om de hoek. Dat brengt ons ook bij de supermarkt: onze dagelijkse of wekelijkse boodschappen doet de grote meerderheid ter plekke. Voor zulke retailers is het belangrijk om winkelen zo veilig – met respect voor de maatregelen – en zo aangenaam mogelijk te maken.
Webshops waren niet voldoende
Het mag duidelijk zijn: sinds de komst van COVID-19 ziet ook shoppen er helemaal anders uit dan tot voor 2020. Heel wat merken kreunden en enkele grotere ketens worstelden zelfs met faillissementen.
LG kan voor retailers een verschil maken op meerdere manieren. Veiligheid komt natuurlijk voorop. Met digital signage kan - mits de juiste uitbreidingshard- en software - het aantal mensen dat de winkel binnenkomt en weer verlaat automatisch geteld worden, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Zo kan met de juiste apparatuur zelfs de temperatuur van bezoekers gemeten worden, nagegaan worden of ze een mondmasker dragen én of ze hun handen ontsmetten bij het binnenkomen.
Virtual shopping assistant
Persoonlijk advies geven mét social distancing is niet het beste idee. Een virtuele ervaring kan die service vervangen én nog leuker maken. Op een interactief scherm door het gamma scrollen, is niet alleen snel, ook handig. Het zorgt alsnog voor een dosis shopbeleving én houdt de kans om het virus verder te verspreiden miniem. Het moet veilig zijn, maar het kan ook nog altijd gewoon leuk zijn. Digital signage kan de plek innemen van folders en brochures, waar ook besmettingsgevaar bij dreigt.
Ook bij het afrekenen kan digital signage de risico’s beperken. De modernste technologie maakt het zelfs mogelijk om via transparante schermen boodschappen te communiceren én tegelijk contact met de verkoper te hebben van achter dit scherm. Persoonlijk én veilig. Ook betalen kan vandaag via digital signage. Door een smartphone boven een QR code te houden, hoeft zelfs de code van een bankkaart niet langer ingetikt te worden op een terminal.
Verhoogde efficiëntie
“De retailsector kreeg net als de horeca en de eventsector klappen”, zegt Bruno Cornut, Key Accountmanager B2B bij LG. “Vooral de merken die bij de pakken bleven zitten, kregen het zwaar te verduren. Ondanks de onzekere toekomst kozen anderen er toch voor om te investeren in nieuwe installaties zoals digital signage en met succes. Een virtuele shopping assistant is niet alleen leuk en kan zelfs ludiek zijn, maar bovenal is het in deze bijzondere tijd de veiligste oplossing. Ook als we straks wél opnieuw kunnen funshoppen, behoudt digital signage haar meerwaarde omwille van de verhoogde efficiëntie en commerciële mogelijkheden.”
We nemen u nog even mee door enkele van de manieren waarop LG winkelen vandaag veilig, aangenaam én efficiënt kan maken. De LG XE4F Series bieden contactloze mogelijkheden om outdoor klanten aan de ingang te verwelkomen, op de maatregelen te wijzen of de wachttijd waarmee ze rekening moeten houden mee te delen. Mits het aansluiten van externe hardware is het zelfs mogelijk om bezoekers te tellen of hun temperatuur te meten.
Outdoor LED Signage kan belangrijke én commerciële boodschappen weergeven die klanten opmerken bij het voorbij rijden of al op de parking kunnen waarnemen. Zo zijn ze al van in het begin mee met de veiligheidsprotocols en/of de laatste promoties. Ook van achter de etalages kunnen gelijkaardige boodschappen al worden aangegeven op displays en meegedeeld nog voor de klant binnen is. Hoe meer informatie ze al mee hebben voor ze de winkel betreden, hoe efficiënter het winkelen kan verlopen. Hiervoor zijn de High Brightness LG XS4F Series de ideale partner.
Wie echt een voorsmaakje op de toekomst wil, kan met de LG Transparent OLED EW5F Series uitpakken. Efficiënte communicatie mét face-to-face gesprekken, maar dankzij het transparante scherm zonder contact. Een ongeziene en levensechte ervaring die ook commerciële en informatieve boodschappen afspeelt terwijl u met klanten in gesprek bent. Zo neemt LG u helemaal mee naar het winkelen van morgen. Voor een iets visueler voorsmaakje zette LG een virtual showroom op poten waar al onze bestsellers aan bod komen.
| Temps de lecture:
A propos de l'auteur
LG