Ga naar hoofdinhoud

TOMRA verbetert interne communicatie met LG-schermen en software van TSS

In haast elke grote organisatie staat het hoog op de agenda: beter communiceren richting medewerkers. Voor TOMRA, een bekend ontwikkelaar van emballage automaten, is dit extra belangrijk. Hier werken medewerkers in productie, het magazijn, op kantoor en in de buitendienst verdeeld over meerdere vestigingen. Met de schermen van LG en het Evado platform van TSS verbeteren zij de communicatie vanuit het management en tussen medewerkers onderling.

TOMRA wil doelgericht en snel kunnen communiceren. Waar andere organisaties een interne nieuwsbrief sturen of een Teams-kanaal gebruiken, communiceert TOMRA voortaan alles wat relevant is via zeven grote LG schermen van 50 inch. Rene Hissink, Senior Vice President Western & Southern Europe TOMRA collection: “We zochten naar een manier om nog beter te communiceren richting medewerkers. We wilden hen nog meer betrekken bij de dagelijkse bedrijfsvoering. Welke klant komt er bijvoorbeeld op bezoek, op welke dag? Maar denk ook aan het delen van successen. Zo bouwde onze productieafdeling onlangs een emballagetafel van 40 meter lang. Dat is bijzonder, want gemiddeld is zo’n tafel maar twee tot drie meter lang. Zulke opmerkelijke projecten willen we dan delen met de rest. Voorheen communiceerden we veel via Teams, maar dat is vooral toegankelijk voor kantoormedewerkers. Door de grote schermen communiceren we nu ook gemakkelijk met bijvoorbeeld productie- en magazijnmedewerkers.”

Systemen koppelen aan software

De software achter de letterlijke schermen is van TSS. Deze software visualiseert en publiceert informatie op digitale schermen. Stefan Noordermeer, Sales Manager bij TSS: “Onze software maakt een koppeling met de bronbestanden van de organisatie en geeft deze weer op de schermen van LG. Wij kunnen allerlei systemen aan onze software verbinden. Zo hebben we voor de hr-afdeling van TOMRA het volgsysteem van de buitendienstmedewerkers gekoppeld, waardoor we nu real-time op een groot scherm kunnen zien waar alle monteurs zich bevinden. Als er dan bij een emballagestoring in een supermarkt extra hulp nodig is, kan de dichtstbijzijnde monteur snel ter plaatse zijn.’’

In de toekomst kan er bij TOMRA ook operationele informatie gekoppeld worden, zoals procesinformatie. Stefan Noordermeer: “Denk aan real-time informatie zoals: wat wordt er gemaakt? Lopen werkzaamheden voor of achter op schema? Hoe ver zijn de KPI’s behaald? Maar ook minder operationele zaken kunnen gekoppeld worden en dat gebeurt nu al. Zoals een overzicht van alle verjaardagen van medewerkers, het actuele nieuws en weerupdates.’’

Appels en pruimen

Voor Rene Hissink is het delen van het zogenaamde soft nieuws ook belangrijk: “We hebben vorig jaar een boomgaard gezaaid, daar staan nu zestien fruitbomen te groeien. Als het straks een keer oogsttijd is, kunnen we communiceren dat er pruimen of appels geplukt kunnen worden. Dat soort nieuws maakt mensen in het algemeen vrolijk en blij.’’

De schermen zijn pas net in gebruik genomen bij TOMRA, dus het idee van content delen moet intern nog wat groeien. Rene Hissink: “Het zal nog wel even duren voordat het management dit nieuwe medium weet te vinden. Ik wil het gebruik ervan stimuleren, maar niet verplichten. Het aanjagen gebeurt nu vooral door de afdeling marketing, deze collega’s trekken het nieuws uit de organisatie en maken daar een leuk verhaal van. Maar ik hoop uiteraard dat na verloop van tijd collega’s de marketingafdeling steeds vaker zelf gaan benaderen met nieuws uit de organisatie.”

 

Doelgericht communiceren

De kracht achter de software, is dat er op elk scherm verschillende actuele content kan worden getoond. Hierdoor kan een organisatie heel doelgericht communiceren met uiteenlopende medewerkers. De medewerkers van de hr-afdeling hebben bijvoorbeeld andere informatiebehoeften dan medewerkers in de productie. Rene Hissink: “We maken nu nog weinig gebruik van specifieke content per afdeling, maar deze mogelijkheid willen we in de toekomst sterker gaan benutten. Op dit moment vind ik het belangrijkste dat we direct kunnen communiceren. We hebben als intern communicatiemiddel ook een interne krant overwogen, maar dan loop je toch wat achter de feiten aan. We willen medewerkers direct deelgenoot maken van nieuws, of het nu goed of slecht is.’’

Overweeg je ook narrowcasting als intern communicatiemiddel? Neem dan contact op met Stefan Noordermeer via s.noordermeer@tss.nl.

Meer weten over onze producten?

Vul het contactformulier in voor meer informatie, we nemen zo snel mogelijk contact met u op:

Ik heb het privacybeleid gelezen en goedgekeurd.

| Leestijd:

Over de auteur

LG