Ga naar hoofdinhoud

Madurodam kiest voor LG Displays in nieuwe attracties

Achtergrond

Madurodam is Nederlands meest bekende miniatuurstad gevestigd in Den Haag. Bezoekers ontdekken hier waar het kleine Nederland, groots in is. Het attractiepark bestaat uit op schaal (1 op 25) nagebouwde steden, doe-dingen en attracties. In 1952 heeft het park haar deuren geopend en trekt gemiddeld 600.000 bezoekers per jaar, zowel jong als oud.

Uitdaging

Madurodam was voor twee attracties op zoek naar een toevoeging in de beleving van de attracties. Het park wil blijven uitbreiden en ziet een innovatieve toekomst tegemoet. De bezoekers een unieke ervaring bezorgen staat voorop. Bij het vertellen van het verhaal van De Waterwolf, een indoor attractie waarbij bezoekers een interactieve watershow beleven, was Madurodam op zoek naar de juiste schermtechniek voor de weinig beschikbare ruimte in het gebouw van De Waterwolf. Voor de buitenkant van De Waterwolf is het Gemaal De Cruquius nagemaakt. Binnen in de attractie staat een grote stoommachine, welke je in gang kunt zetten om van water, land te maken.

De tweede attractie is gehuisvest in een vliegtuig: The Flying Dutchman. Dit is een vliegsimulator die is nagebouwd in één van de laatste Dakota-vliegtuigen van Nederland. Bezoekers kunnen het levensgrote vliegtuig ook daadwerkelijk in. Het vliegtuig moest daarom worden voorzien van techniek, maar het liefst niet overdreven zichtbaar. De uitdaging bij deze attractie was dus de manier van het tonen van de content binnenin het vliegtuig. De vraag vanuit Madurodam aan LG was dan ook: kunnen er schermen worden gebogen in de authentieke vormen van een originele Dakota.

Oplossing en voordeel

In de binnenkant van De Waterwolf zijn meer dan 20 displays van LG gecombineerd geplaatst. De schermen zijn bij alle raampartijen bevestigd. Eén raampartij op zich bestaat uit 2 schermen. Daarnaast zijn ook de raampartijen aan elkaar gekoppeld door middel van een processor, hierdoor vormen de schermen en de content één geheel. Er is hier gekozen voor de FHD-schermen (55SM serie).

Rondom het gehele gebouw bevinden zich nagebootste ramen gemaakt van UHD-schermen van LG. Wanneer je als bezoeker in het gebouw staat wordt er van alle kanten content getoond. Voor bezoekers lijkt het dus alsof ze zien wat er zich in de omgeving afspeelt, terwijl dit levensecht geanimeerd is met displays.

Bij The Flying Dutchman is er gekozen voor OLED-schermen, maar liefst 14 stuks, om op deze manier te voldoen aan de vraag van Madurodam. Het grote voordeel van OLED-schermen is niet alleen de buigbaarheid, maar ook dat de schermen licht van gewicht zijn en naadloos binnen het interieur passen. Het vliegtuig is als aanzicht al heel indrukwekkend, maar daar sluit de adembenemende binnenkant nu goed op aan. De unieke Dakota-experience komt nog beter tot zijn recht door de curved OLED-schermen.

‘We zijn er dan ook ontzettend trots op dat wij onze bezoekers dat vooruitgangsdenken van de KLM, bijna 68 jaar na dato, opnieuw gaan laten beleven. Maar dan wel op een volledig eigentijdse manier. We hopen dat The Flying Dutchman voor onze bezoekers, jong én oud, uit Nederland én uit het buitenland, opnieuw een ongekende inspiratiebron voor de toekomst wordt.” Aldus Bastiaan de Bruin, Creative Director bij Madurodam.

Meer weten over onze producten?

Vul het contactformulier in voor meer informatie, we nemen zo snel mogelijk contact met u op:

Ik heb het privacybeleid gelezen en goedgekeurd.

| Leestijd:

Over de auteur

LG